Вагоноремонтні підприємства Укрзалізниці прогнозують, що цей рік завершиться зі збитками у 600 мільйонів гривень. Основними причинами цього є падіння обсягів залізничних перевезень та профіцит вантажних вагонів на ринку. Про це повідомляє Інтерфакс-Україна.
Директор напрямку “Ремонт і виробництво” АТ “Укрзалізниця” Євген Шрамко зазначив, що “нові вагони майже не будуються через профіцит”. Він підкреслив, що з огляду на поточну ситуацію в галузі та динаміку перевезень, повернення до обсягів минулого року виглядає малоймовірним. За його словами, обсяги перевезень зменшилися на 40%, а перевезення вагонами державної компанії знизилися ще більше – на 58%.
Які кроки планує Укрзалізниця?
Через зменшення обсягів ремонтів, у собівартості яких майже 70% складають витрати на персонал, обсяги ремонтів також зменшилися на 55%. У зв’язку з цим компанія вирішила залучити міжнародних партнерів, які можуть допомогти “отримати гранти чи інше фінансування для трансформації вагоноремонтних підприємств без втрати персоналу та потенціалу”.
Шрамко також зазначив, що розглядаються різні варіанти, такі як оренда, державно-приватне партнерство та перепрофілювання, з метою максимально ефективного використання виробничих потужностей.
Які зміни очікуються в наступному році?
Наступного року, під час правильної поступової реорганізації, планується зайнятися і локомотиворемонтним напрямком, де потужності компанії також значні. Напрямок “Ремонт і виробництво” відповідає за ремонт, обслуговування, модернізацію та виготовлення вагонів, локомотивів, електропоїздів, а також виробництво критичних запчастин та технічного обладнання.
За даними, обсяги вантажних перевезень залізницею в Україні скоротилися зі 180 млрд т*км у 2021 році до 113 млрд т*км у 2024 році. Цього року очікується подальше зменшення до 106 млрд т*км.
Нагадаємо, що раніше у колонці для ЕП Євген Шрамко писав про стабільний позитивний фінансовий результат приватних акціонерних товариств напряму “Ремонт і виробництво”. У 2023–2024 роках їхній щорічний прибуток становив по 117 млн грн.
АТ “Укрзалізниця” планує у 2025 році скоротити щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад. Також оголошено тендер на залучення міжнародного юридичного радника для супроводу у процесі реструктуризації зовнішнього боргу, що перевищує мільярд доларів США.
Верховна Рада затвердила указ президента про примусове вилучення вагонів, які належать пов’язаним із Російською Федерацією суб’єктам. Йдеться про 1592 вагони орієнтовно на 2.2 млрд грн.
Станом на 1 серпня 2025 року кількість доступних для перевезення вагонів зменшилася на 189 через старіння та обстріли РФ.