Західні компанії застерігають, що поновлена суперечка між США та Китаєм щодо рідкісноземельних матеріалів може призвести до “зруйнованих” ланцюгів постачання та вищих цін на чипи, автомобілі й озброєння. Представники індустрії закликають обидві сторони до деескалації. Про це повідомляє газета Financial Times.
Які нові обмеження запровадив Китай?
Китай уперше запровадив обмеження на експорт рідкоземельних матеріалів у квітні у відповідь на мита адміністрації Трампа, що спричинило затримки у виробництві автомобілів і змусило західні компанії накопичувати запаси. Минулого тижня Пекін ще більше посилив правила: тепер іноземним компаніям потрібен дозвіл на експорт магнітів, які містять навіть слідові кількості рідкоземельних елементів китайського походження, а також обмежено передачу технологій виготовлення магнітів іноземцям.
Які наслідки для світової економіки?
У відповідь президент США Дональд Трамп пригрозив додатковим 100% митом на імпорт із Китаю напередодні очікуваної в цьому місяці зустрічі з Сі Цзіньпіном. “Нові правила, видані Міністерством комерції КНР, матимуть далекосяжні наслідки для поставок постраждалих продуктів до Німеччини та Європи”, — заявив представник німецької автогалузевої асоціації VDA.
Оборонні підрядники та інші учасники ринку кажуть, що експортний контроль Китаю може затримати виробництво окремих компонентів озброєнь і підштовхнути ціни вгору, попри нещодавні спроби створити запаси. Рідкоземи критично важливі для технологій оборони — від винищувачів F-35 і ракет Tomahawk до радарів і дронів.
Грейсалін Баскаран, директорка програми з безпеки критичних мінералів у CSIS, зазначила, що нові заходи Пекіна суттєво вдарять по оборонному сектору: вони виводять “навіть найменші сліди китайських матеріалів” із іноземних військових спроможностей, що “надзвичайно карально”.
Китай домінує у виробництві рідкоземельних матеріалів, контролюючи близько 90% світової переробки і понад 90% виробництва магнітів. Ці мінерали та магніти критично важливі для смартфонів, електромобілів і винищувачів. Правила ускладнюють іншим країнам розвиток власної індустрії магнітів, забороняючи чи обмежуючи експорт широкого спектра пов’язаних технологій і процесів, а також обмежують можливість громадян КНР ділитися техматеріалами чи інформацією.
Автовиробники подвоїли або потроїли замовлення в німецького виробника магнітів Magnosphere після оголошення нових заходів минулого тижня. “Ми так чи інакше це зробимо”, — сказав CEO компанії Франк Еквард. Втім він попередив про “серйозні проблеми” для світового автопрому: “Ламається не лише виробництво автомобілів, а й уся ланка постачання до автозаводів, — сказав він. — Вона почала руйнуватись на початку року, і цей процес прискориться”.
Нагадаємо, торговельна суперечка між Сполученими Штатами та Китаєм відкриває нові можливості з переробки рідкісноземельних металів для Австралії. Але попри наявні ресурси, вона не контролює ринок.