Член наглядової ради Укрзалізниці Сергій Лещенко попередив про критичну нестачу коштів на покриття збитків УЗ від пасажирських перевезень і закликав державу до негайних дій. Про це він заявив під час виступу у Верховній Раді.
“Рятуйте залізницю – вона всім нам ще знадобиться. Внутрішні резерви для компенсації збитків від пасажирських перевезень вичерпані: або всі разом почнемо діяти, або втратимо компанію”, – зазначив він.
Які причини збитків Укрзалізниці?
За словами Лещенка, роками збитки пасажирських перевезень покривалися коштом вантажних. Але після початку повномасштабного вторгнення ця система зламалася. За 2021-2025 роки обсяг вантажних перевезень скоротився на 49% і швидкого відновлення не прогнозується. Цього року, зокрема, зупинилася остання шахта Донеччини, а гірничо-збагачувальні комбінати зупиняються через війну.
Так, чистий збиток УЗ за 9 місяців становив 7,1 млрд грн. Збитки пасажирських перевезень у 2024 році – 18 млрд грн.
Які кроки пропонує Лещенко?
Щоб стабілізувати ситуацію, він пропонує пакет кроків: внутрішня оптимізація, зокрема продаж металобрухту – очікувано до 10 млрд грн. Компенсація з держбюджету збитків пасажирських перевезень – 16 млрд грн. Крім того, він заявив про намір поступової індексації вантажних тарифів у два етапи – спочатку +27%, потім +11%. З урахуванням зростання цін виробників це може дати близько 22 млрд грн.
Нагадаємо: АТ Укрзалізниця цього року для стабілізації фінансового стану уряд вже виділив 13 млрд грн з резервного фонду, на наступний рік у бюджеті передбачено близько 16 млрд грн.


