Підписуючи угоду на постачання 55 нових електровозів компанії Alstom, Укрзалізниця мала б наполягати на локалізації виробництва. Це особливо актуально, адже до війни французький виробник погоджувався на такі умови. Таку думку висловив заступник голови комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський.
Чому локалізація важлива?
В угоді про постачання локомотивів не йдеться про локалізацію, хоча потенціал українських виробників дозволяє довести локалізацію електровоза до понад 50%. Кисилевський вважає, що обговорення локалізації – це обов’язок УЗ. “Вони мали підбирати такі варіанти для цієї закупівлі, щоби було можливо забезпечити локалізацію. Вони вимагають грошей із бюджету для покриття своїх операційних витрат і не мають права виводити валюту такого обсягу за кордон, позбавляючи роботи українські підприємства”, – зазначив депутат.
Які можливості має Укрзалізниця?
Кисилевський підкреслив, що Укрзалізниця мала сформувати локалізацію як переговорну умову з Alstom. Технічне завдання на ці локомотиви і всі параметри закупівлі формував замовник, тобто – Укрзалізниця. У них було безліч можливостей формувати ці параметри таким чином, щоб в Україні відбувалася локалізація.
Те, що під час експлуатації локомотивів УЗ матиме право використовувати місцеві послуги і запчастини для ремонту і обслуговування, не є локалізацією, додав Кисилевський. Alstom у 2021 році вже підтверджував свою готовність до локалізації. “Під час попередніх переговорів з Укрзалізницею Alstom знав про українських виробників і володів інформацією про їх виробничі спроможності”, – зауважив він.
За словами Кисилевського, у разі необхідності УЗ могла звернутися за підтримкою до уряду чи парламенту. У 2021 році до переговорів з французькою стороною були залучені представники Кабміну та парламенту. “Якщо минулого разу вони були готові до цього, то, думаю, вони готові й зараз. Просто чекають, що від України буде якась зрозуміла позиція”, – додав він.
Нагадаємо, що раніше повідомлялося про угоду між Alstom та Укрзалізницею щодо постачання 55 сучасних вантажних локомотивів на суму 475 млн євро. В УЗ заявили, що нові електровози ефективно замінять близько 80 старих аналогів, що наразі експлуатуються, та дозволять скоротити операційні витрати на понад 30%.


