В серпні 2025 року танкери, що перебувають під санкціями ЄС, США та Великої Британії, перевезли 43,6% морської нафти Російської Федерації. Про це повідомляє Моніторингова група “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень”.
Загалом у серпні 2025 року танкери, що підпадають під санкції, перевезли 9,7 млн тонн нафти з загального обсягу в 22,2 млн тонн. “В результаті збільшення кількості танкерів під санкціями, зростає лише один показник – обсяги нафти, що перевозяться такими танкерами”, – зазначив керівник Моніторингової групи Андрій Клименко.
Які показники морського експорту сирої нафти?
Згідно з даними моніторингу, у Чорному морі рік почався з більших показників, ніж на Балтиці – 25,7%. Далі цей показник коливався в межах 10-25,5%. Однак у липні 2025 року він досяг 46,1%, що свідчить про те, що майже половину обсягів сирої нафти з чорноморських портів РФ перевезли підсанкційні танкери.
На Балтійському морі в січні 2025 року було зафіксовано 14,3% підсанкційних танкерів, а в серпні 2025 року цей показник зріс до 34,8%. Далекий Схід та Північ Росії стали “заповідниками” для підсанкційних танкерів. На Далекому Сході обсяги сирої нафти, що перевозяться підсанкційними танкерами, коливаються в межах 45-70%. Рекорд було зафіксовано в липні 2025 року – 69,3% російської сирої нафти з далекосхідних портів перевезли підсанкційні танкери.
Чи впливають санкції на трафік танкерів?
На півночі 93,8% обсягів на підсанкційних танкерах було зафіксовано в березні 2025 року, а далі цей показник коливався між 78 і 94%. “Всього танкерів, що перевозили нафту з портів РФ в серпні 2025 року, ми зафіксували 190. З них 83 танкери були підсанкційними”, – зазначив Клименко.
Клименко також підкреслив, що модель санкцій, що застосовується ЄС та іншими країнами до танкерів, що перевозять російську нафту, не впливає на трафік, оскільки не забороняє танкерам з санкційних списків проходити через територіальне море країн ЄС. Йдеться про Балтійські протоки, Дуврську протоку та Гібралтар.
Нагадаємо, що The New York Times повідомляє про те, що Росія змогла обійти західні санкції, створивши “тіньовий флот” нафтових танкерів. За оцінками, близько 17% від усіх діючих суден цього класу використовується для перевезення російської нафти. Тіньовий флот становить близько 17% усіх активних нафтових танкерів у світі.
На початку 2025 року у флоті налічувалося 940 суден, що на 45% більше, ніж роком раніше, згідно з дослідженням S&P Global Market Intelligence.
Також повідомлялося, що російська влада зареєструвала в Норвегії страхову компанію, яка видала підроблені документи для десятків суден російського “тіньового” флоту.
У ніч на 12 вересня понад 30 дронів атакували об’єкти в Ленінградській області РФ, зокрема, ключовий нафтоналивний порт Приморськ. Росії, ймовірно, доведеться скоротити видобуток нафти після атак українських безпілотників на ключові об’єкти нафтової інфраструктури.