Віктор Ляшко повідомив, що очолюване ним відомство, за прикладом МОН, планує об’єднати окремі заклади вищої медичної освіти.
Так, реформування медичної освіти передбачає не лише об’єднання закладів освіти, а й створення університетських лікарень, і університетських клінік, особливістю яких, стане об’єднання клінічної кафедри і відділення лікарні в одну структуру, для забезпечення лікувального і навчального процесів, що безумовно сприятиме інноваційних методів лікування, а також здобуттю професійних навиків студентами-медиками.
В.Ляшко також відзначив, що МОЗ, як і МОН, розуміють виклики, які існують щодо забезпечення якості освіти, формуванням держзамовлення та неефективності системи фінансування підготовки майбутніх кадрів.
Що каже Ляшко про реформування
Окремі ректори виступають з красивими презентаціями досягнень розвитку ввірених їм вишів, проте здебільшого подані ними дані не коректні. Усе тому, що вони не прагнуть змін та вдосконалення системи оцінки якості медичної освіти,– В.Ляшко.
У цьому контексті можемо пригадати кримінальні скандали, що відбувались досить недавно. Зокрема, щодо проведення так званих іспитів “Крок”.
За повідомленнями Центру тестування при МОЗ України, іспити “Крок” проводять одночасно в усіх вищих навчальних закладах України, які готують фахівців медичної галузі. Це тестування перевіряє рівень професійної компетентності студентів, які навчаються за спеціальностями напрямів підготовки “Медицина” і “Фармація” та лікарів-інтернів. За період навчання студентам-медикам доводиться складати щонайменше три іспити “Крок 1-2-3”. Загалом, як показує практика, після “Кроку” відсіюється 10% студентів.
Через зазнане, окремі керівники вишів та викладачі вдаються до надання неправомірної допомоги “студентам-двійошникам” успішному складанні ними державної атестації у виді іспитів “Крок”. До того ж, це по-перше прибуткова справа, бо ніхто задарма не допомагає, а по-друге заклад освіти оцінюють не лише за кількістю, а й за якістю випускників. Тобто, якщо знана кількість студентів не пройде державне оцінювання то це вплине на формування обсягу державного замовлення та фінансування. Тож вдаються і до підміни здобувачів освіти і до використання шпигунських приладів.
Проблема національного масштабу
У Центрі тестування при МОЗ наголошують, випадки зі складаннями іспитів підставними студентами фіксують чи не в усіх медичних навчальних закладах України. Махлюють не лише з українськими студентами, але й іноземними.
“Це проблема національного масштабу. У нас є медичні заклади, які підпорядковані МОЗ і окремі МОН, а також є приватні заклади вищої медичної освіти. Серед них є фабрики медичних дипломів. Наприклад, колишній Дніпровський інститут традиційної і нетрадиційної медицини. Це взагалі ТОВ. У нас є Міжнародна гуманітарна академія в Одесі – вони видали близько 400 дипломів без іспиту “Крок”. Якщо студенти не складають “Крок”, їхні дипломи нелегітимні”, – Заступник керівника Центру Тестування К.Рибачук.
“Всі мають розуміти, що найвища цінність – життя і здоров’я людини. Ми проводили аналітику – від одного неякісного лікаря, якого ми випускаємо з медичного вишу, при надії, якщо він успішно лікує кожного другого, за 30 років практики від неправильно поставленого діагнозу можуть постраждати 178 тисяч людей. Відчуваєте масштаби біди?”, – резюмував К.Рибачук.
То чому ж така складається ситуація?! Можливо тому, що заклади освіти зараз, як і тривалий час, перебувають на частковому фінансуванні. Тому частину коштів для забезпечення матеріальної-навальної бази, облаштування гуртожитків та преміювання викладачів покривають за рахунок коштів отриманих за надання освітніх послуг студентам-контрактникам. Серед яких значна кількість іноземців, які здебільшого приїздять в Україну за фаховою освітою. Проте трапляються серед них такі, що мріють лише про отримання студентської візи для незаконного перетину кордону України з країнами Європейського Союзу.
Ну а далі мабуть все відбувається за законами ринку, якщо є попит то буде й пропозиція. Отож, не секрет, що навколо ректорів та проректорів завжди в’ється, або намагається кілька осіб готових вирішити будь-яку проблему. А для допомоги іноземцям у вступі до вишів розплодились усякі ТОВки, що регулярно потрапляють у поле зору правоохоронців, як посібники нелегальній міграції.
Чого далеко ходити. Згаданий нами колишній Дніпровський інститут традиційної і нетрадиційної медицини, видав стільки запрошень іноземцям для в’їзду в Україну, що якби вони усі навчались то надходжень від оплати ними за навчання, вистачило б на підготовку сотень лікарів для нашої країни. Натомість таких горе студентів прикордонники, замість виконання завдань на фронті, змушені виловлювати на західних кордонах. А ті хто сприяв їхньому потраплянню в Україну ТОВ «Європейська академія 2020», ТОВ «Едюсервіс», ТОВ «Український центр вищої освіти» та багато інших, з ними що робити?!
Тож реформа просто необхідна. На думку очільника МОЗ, проблеми потрібно вирішувати через запровадження нового механізму фінансування вишів, а також шляхом формування нових підходів до державного замовлення, які вже запропонувало Міністерство освіти і науки України.
Відповідний законопроєкт “Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам”, за його словами, вже отримав підтримку в уряді.
Прогнози показують, що впровадження державного гранту на освіту дозволить збільшити кількість абітурієнтів з балами понад 150, які робитимуть вибір на користь медичних вишів, оскільки ця сфера залишається в пріоритеті – зі 100% покриттям навчання за державний кошт,
– резюмував Ляшко.